FÖR VI HAR TAGIT STUDENTEN, FYFAN VAD VI ÄR BRA

"studenten kommer att bli en av de bästa dagarna i ditt liv"

och när jag vaknade upp imorse med ömma fötter, ansträngd hals och en aning huvudvärk så insåg jag att det var det, en av de bästa dagarna i mitt liv. igår tog jag studenten. det känns overkligt och helt sjukt. jag kan fortfarande inte förstå att jag inte längre kommer behöva gå upp tidigt på morgonen för att ta en buss till mölnlycke och sitta mig igenom flera timmar av lektioner. jag har några saker kvar att göra, men jag är inte längre en elev på gymnasiet, jag är en student i livet.

gårdagen började med att jag efter max tre timmars sömn fick dra mig upp ur sängen och skynda mig för att hinna till champangefrukosten. vi åt lite gott, tvingade i oss skumpa och skrev i varandras mössor, sedan gick vi bort till skolan en aning försenade - fint folk kommer alltid sent - som det stod på vårt flak - och fick våra betyg och rosor från våra klassföreståndare. fotografering och sedan en liten samling med alla mediatreor och lärare som delade ut diplom medan vi åt jordgubbar och melon. sen gick vi iväg till idrottshallen där det var fullt av blivande studenter som otåligt väntade på underhållning av lärare. vi åt lite medan skolans lärare gjorde så gott de kunde med att underhålla oss och skämma ut sig själva. riktigt otåliga var vi när det gällde mösspåtagningen, vi fick inte ta på våra mössor förrän gymnasiechefen - eller vem det nu var - hade sagt det.

och när han sa det.. om det hade varit liv och glada tjut tidigare, så var det ännu mer nu. man kan inte förstå den lyckan förrän man själv sitter där. sedan var det väntan, en olidlig väntan på att få springa ut och bli studenter på riktigt. av någon anledning så gick allting så fort och var över på bara några sekunder, vi sprang ut till i've been looking for freedom och hoppade på scenen tills vi blev tvingade att gå av. möttes av mamma, pappa och mina älskade vänner som hängde blommor och en ask paradis runt halsen om mig. upp på flaket och känna hur det guppade redan innan vi åkte iväg. lycka.

turen in till stan var väl inte den mest händelserika då området mellan mölnlycke och göteborg är mest fylld av skog och hästar i hagar. det duggregnade men på flaket var festen igång ändå. och väl inne i staden blev festen ännu mer fest och vi skrek och sjöng och visslade i visselpipor medan folk vinkade, tutade i bilarna och tog kort på överlyckliga nyblivna studenter. pojkarna tyckte att det var jättekul att spruta skumpa över alla hela tiden. vi åkte fram och tillbaka på avenyn tills vi efter kanske en timma stannade vid poseidon där flera studenter redan badade - inget för mig - och pappa, jenny och jane mötte mig och vi åkte hem tillsammans.

studentmottagning med jättegod mat som min föredetta klasskompis, granne och bästis hade gjort. mycket folk och mycket paket - innehållande mest glas, tallrikar, skålar och annat som man brukar få på studenten. timmarna flög förbi och tillslut var huset mer eller mindre tomt och jag gjorde iordning mig för studentfesten. åkte in till stan och mötte upp med mina nu föredetta klasskamrater och föreföredetta klasskamrater som liksom jag tog studenten. toby och jag började festen med varsin shot och en cider, dansade med lyckliga studenter och letade efter människor man kände. vi festade väl i tre timmar innan jag och min klasskompis kände att det var dags att dra sig, mest för att det var tråkigt att de man ville ha där inte kom in trots biljetter och för att man inte hittade folket som man ville hitta. pappa hämtade mig och väl hemma tog jag mig ner för trappan, bytte om och däckade i min säng.

och nu sitter jag här, nybliven student med ömma fötter, ansträngd hals och huvudvärk som håller på att gå över. och igår sjöng vi om studentens lyckliga dagar och att vi hade tagit studenten och fyfan vad vi är bra. det känns fortfarande overkligt för dagen tog slut så fort men ändå, en av de bästa dagarna i mitt liv.

kommentarer
Postat av: Parre

grattis! :) själv tar man studenten nästa år!

2009-06-11 @ 17:28:50
URL: http://piwa.blogg.se/

give me some love:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0