thinspo och medias hjärntvättning

det är torsdag, jag sitter här och känner mig uppsvälld och fet.
jag vet att många inte skulle klassa mig som det, inte ens som mullig. snarare normalviktig. några har till och med kallat mig smal, men det kan jag inte förhålla mig till. när jag ser mig själv i spegeln varje morgon så ser jag bara det som är fel. jag klämmer på fettet och önskar att det inte existerade. ibland är man så frustrerad att man vill springa upp till köket och hämta en kniv bara för att skära bort det där äckliga som dallrar. men det händer ju aldrig. istället så gråter man en skvätt eller två för att man är så ful och värdelös.

bara under de senaste två veckorna har jag, eller ja, andra hittat mig i en blogg, en video och på en sida. alla riktade mot thinspiration - thinspo. bilder som andra kollar på för att hålla uppe motivationen. jag tar det som en komplimang. samtidigt som jag inte är säker på vad jag ska tycka. varför är jag ens med där? jag är inte i närheten av någon size zero. jag tror bara att jag ser smal ut på bilder. jag tror inte att kameran alltid lägger på fem kilo, snarare tar bort. eller jag vet inte. jag önskar att jag var så smal som man lyckas se ut på bilder ibland. men det är jag inte.

jag är så motsägelsefull när det kommer till sånt här. men det är inte mitt fel. jag försöker ändra mina tankebanor, men arton år av medias hjärntvättning är svårt att få bort genom ett knäpp med fingrarna. varje dag bombas man av bilder på vackra tjejer, smala som stickor i de flesta fall. och man intalar sig själv att det är så man ska se ut för att bli accepterad. samtidigt som man funderar över hur man kan tillåta pinnsmala och utsvultna flickor att gå på catwalken och smitta oss med sådana ideal.

jag vet att alla inte väljer att vara smala, vissa är det helt naturligt, och det är inget fel med det. de kämpar oftast minst lika mycket med sin vikt som de som är större. eller ja, det låter fel att säga så. som om alla som har någon storlek över 34/36 skulle vara tjocka. för så är det verkligen inte. men jag tror inte att alla modeller är naturligt smala. jag tror inte att alla svälter sig heller. men vi är så sjukligt påverkade av media. och för det mesta så är det omedvetet. jag tror att min idealbild är formad genom det som jag har sett i media under alla mina år. sen hjälper det väl inte precis att man blivit kallad tjock folk i ens närhet eller att man i omklädningsrummen på mellanstadiet såg klasskamrater sitta och ta på sitt "fett" - som inte var annat än skinn - och kalla sig för tjocka, trots att de var så nära perfektion som möjligt.

i ettan hade vi retorik. i slutet på kursen skulle vi hålla ett brandtal. jag valde att prata om skönhetsideal. om någon vill att jag ska lägga ut det så kan jag göra det. man försöker intala sig själv om att man duger, man försöker intala sig själv det eftersom att ingen annan gör det. and my mind is playing tricks on me. ibland när jag ser mig själv i spegeln så är man nästan nöjd. fast det brukar inte hålla i sig särskilt länge.

jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här. men jag ska inte tråka ut er.


perfektion.

kommentarer
Postat av: Anonym

jag skulle väldigt gärna vilja att du la upp det. :)

2008-10-09 @ 22:43:34
Postat av: itzy

word word word !

skulle vara asnice att läsa ditt tal om skönhetsideal. dina formuleringar på saker är helt asbra ! keep it up

2008-10-09 @ 22:55:34
URL: http://juliasho.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag tycker inte hon är snygg...

2008-10-09 @ 23:23:35
Postat av: billy!

det verkar så mycket lättare att gå ner kilona och få den kroppen man strävat efter än att försöka acceptera sig själv som man är, fastän det egentligen inte är så. jag har hållt på att jojo-banta i vad blir det nu.. 1 - 2 år utan något vidare permanent resultat.

för min del spelar det egentligen inte så stor roll vart tankesättet kommit ifrån för nu är det fast och jag vill mycket hellre få det jag önskat än att behöva intala mig något annat. försöka övertala migsjälv att jag duger fastän det egentligen bara är en lögn. kompisarna eller familjen bryr sig ju inte om några kilon här eller där, men det handlar inte om dem heller. alla vill ju trivas med sig själva och kunna se sig i spegeln utan att få ångest.

jag känner igen mig i mycket av det du skriver och det är klart att man blir motsägesefull när det kommer till ett sånt här ämne - man vet hur jävla fuckad världen, idealen, media, allt är men ändå vill man vara en del av det, en del av perfektionen.

2008-10-09 @ 23:34:15
URL: http://billyviolent.blogg.se/
Postat av: Emma

Detta kommer säkert vara ännu en värdelös kommentar för dig, men du är så himla fin! Smal också för den delen. Jag fattar verkligen inte hur du kan tycka något annat. :(

2008-10-10 @ 06:17:45
URL: http://chasey.blogg.se/
Postat av: hanna

på riktigt, verkligen på riktigt så älskar jag din kropp. och jag hatar att jag är jättesmal och kämpar verkligen för att nå den kropp du har, som inte är det minsta tjock men ändå inte äckligt smal.

du är skitsnygg.

2008-10-10 @ 19:31:27
URL: http://soarewethereyet.blogg.se/
Postat av: jessica

emma: ingen kommentar är värdelös för mig (: det betyder att du tycker så och är villig att dela din åsikt. även om jag har svårt för att ta åt mig.



hanna: du är finfinfin och det har jag alltid tyckt <3

2008-10-10 @ 19:34:28
URL: http://jessecupcake.blogg.se/
Postat av: Niffe

Jag MÅSTE verkligen säga att jag tänker PRECIS likadant som du! Det kändes som om det vore mina egna ord, jag var sjukt nära att börja grina. Ca 70% av min kropp vill jag ändra på... Fy fan vad jag förstår dig Jessica.. /Mixorsiecy på bdb

2008-10-11 @ 00:36:55
Postat av: Sanne

Jag vet precis hur du känner och ser absolut inget negativt i att träna, äta bra och gå ner i vikt, men livet handlar om så mycket än bara det! Jag har dragits med en ätstörning i några år och tillbringar just nu min tid på dagvården, ständigt övervakad, ständigt proppmätt och med en del ångest på köpet. Önskar att jag hade fattat detta innan och inte gått så långt. Jag säger inte att du kommer att hamna här, men vill bara att du ska tänka efter och inte gå överstyr. Passa på att njuta av livet.

(Läste brandtalet du skrivit och ville bara säga att den var så jäkla bra! :D)

Ha det bra! Kramar /S

2008-10-11 @ 14:01:21
URL: http://sanneo.blogg.se/
Postat av: amanda

jag är i samma situation.. :/ sjukt jobbigt..



skulle gärna vilja att du la upp ditt skolarbete:)

2008-10-12 @ 15:12:22

give me some love:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0