ehlers danlos syndrom.

image11
det är väl ungefär så som min kropp ser ut, jag kan nudda handleden med tummen, fingrar som går alldeles för långt bakåt. tår som tydligen går alldeles för långt uppåt och självklart mina knän som har en tendens att gå inåt. särskilt om jag ska hålla balansen. det är konstaterat av läkare att jag är överrörlig, ganska farligt är det, jag måste träna sjukgymnastik aktivt i två år om jag inte vill bli sjukpensionär vid 25. fan vad jag hatar att allt är fel med mig.

sen att läkarna bara skickar tillbaka brev och remisser gör det värre. man kan inte ens få det konstaterat att man lider av det och i vilket stadie man är i. utan istället hänvisar de till någon bok, som om det ska bli bättre? värken i mina leder kommer inte att försvinna för att jag får mer kunskap. jag blir förbannad på att sjukvården är så åt helvete. mer pengar till sjukvården så att folk kan få den hjälp de behöver i tid. man kan inte botas eller få mindre ont bara för att man får mer kunskap.

på fredag ska jag ta blodprover, angående sköldkörteln då, de ska se om några värden är fel och allt sånt där. och sen nästa fredag ska jag till sjukhuset klockan elva. jag ser inte fram emot det. de kommer säga samma sak som senast och hänvisa till bup. och sen kommer frågan om jag vill det eller inte, det är nästan så att jag har ändrat mig och börjar fundera allvarligt på antidepressiva eller ångestdämpande.

kommentarer
Postat av: pörsy

kanske vore bra för dig med antidepp.. dock har jag ju hört om hur jobbigt det är att bli av med det sen. har dessutom en kompis, eller ja bekant, som blev heeelt personlighetsförändrad av antidepp och fick sociala problem på det sättet att hon inte fattade när folk visade att dom var sura på henne eller att dom avvisade henne. kan inte ha varit helt lätt.

men får du lite olika alternativ att välja mellan och rätt hjälp så kan det säkert gå jättebra!

2008-05-07 @ 14:41:51
URL: http://steplightlystayfree.wordpress.com
Postat av: Anonym

http://www.youtube.com/watch?v=FPAYcj1t1Zk
Här snackar vi överrörlig..

2008-05-07 @ 17:38:02
Postat av: jessica

har nästan exakt såna fingrar, om inte värre. och jag kan göra så med händerna bakom ryggen. fast sen fattar jag inte hur han gör. det finns ju olika grader av eds. elastisk hud med, inte lika illa som honom. sen är mina knän exakt som på bilden.

2008-05-07 @ 20:47:43
URL: http://jessecupcake.blogg.se
Postat av: jessica

till pörsy: jo eller hur, biverkningarna är antagligen det värsta. beroende på vad för tabletter och vad det är emot gissar jag på. vissa börjar inte funka på veckor, månader.. det är ett stort steg. i bästa fall så kanske jag kan få ångestdämpande eller något som man bara tar ibland.

2008-05-07 @ 20:50:35
URL: http://jessecupcake.blogg.se
Postat av: Jennifer

jadu, fråga inte hur han gör för jag har ingen aning.. han kan verkligen en massa sjuka grejer... men över huvudtaget är han lite mysko (A) (se bara på masken liksom)

2008-05-08 @ 20:34:44
Postat av: alexandra

vi verkar typ ha samma problem. eller, jag har inte fått nån diagnos för lederna eller så, men jag kan seriöst böja precis som på bilderna utan problem. läskigt. samma med sköldkörteln också, och ångestdämpande fick jag ta från december fram tills nu när jag har lagt av. hoppas det löser sig!

2008-05-09 @ 22:43:45
URL: http://alexxxatthedisco.blogg.se
Postat av: Anonym

asså jag är 13 år och kan göra alt det och nu är jag jätte rädd , det stod i wikipedia att det kan leda till tidig död , asså min föräldrar kommer inte att tro på mig om jag säger det :(:(

2008-07-13 @ 21:37:32
Postat av: karin

jag är också överrörlig, så kan förstå lite vad du lider av. men samtidigt så har jag reumatism så orsaken är inte ett mysterium för mig.

Ville väl bara säga lycka till! jag hoppas allt blir bra! :)

2008-08-17 @ 11:43:25

give me some love:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0