sockertjock?

hell yes, skulle jag nog säga. socker är extremt beroendeframkallande och kan inte göra mer än att medge att jag är en av alla offer på jorden. varit lagom sockerberoende ända sen jag var liten. då åt man jordnötssmör, nutella eller till och med strössel på mackorna. man köpte godis i kiosken efter skolan och godis var viktigt på både fredagar och lördagar. inte nog med det så har jag alltid druckit oboy, har väl inte gått mer än någon månad utan oboy om jag tänker efter. sockertjock? hell yes.

jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur det, för jag är så sjukligt trött om dagarna och motivationen finns inte där jag letar. jag har ingen som peppar mig, ingenting som peppar mig. inte ens alla de bilder av snygga och smala tjejer kan göra något åt det. jag behöver en paus från sockret, men det är så svårt att sluta, så ett mål skulle väl i alla fall vara att minska ner på det drastiskt. ett glas oboy i veckan som max, och ersätta godis med något annat - har försökt med nötter men suget vill inte ge sig och jag ger efter för det. jävla mes är vad jag är.

jag vill verkligen gå ner i vikt, komma i form och huvudsakligen må bra, men det är lätt att man tar the easy way out när man mår dåligt, en påse godis får en alltid att må lite bättre, får en lite piggare - inte i längden såklart. suget ligger där och kommer då man minst anar det, och man ger vika för det, jag vill inte ge vika för det. jag vill inte ha en sån relation med socker att man är beroende. nu låter det som om jag hästar godis dagligen, det gör jag självklart inte, men det finns dagar då suget tar över.

jag behöver avstå från godis helt i några veckor, hur det nu ska gå till med min motivation, det vet jag inte. jag har svårt för att hålla saker när det är jag som bestämmer det, när jag sätter upp egna mål så blir det aldrig att det händer. jag har inte viljan helt enkelt.

någon som har bra tips för att gå ner i vikt och komma i form effektivt och framför allt, lyckas hålla sig undan godiset? och då, samtidigt lyckas hålla någon form av vilja och motivation kvar?

kommentarer
Postat av: j.

att ha någon som peppar en.
att våga göra fel, inte straffa sig själv om man råkar äta en godisbit, det är bättre att äta en godisbit i veckan än att frossa i sig godis varannan vecka (då får man en konstig inställning till mat)

om man äter nyttigt och bra annars (så bra som det går) så brukar sockersuget minska, det är också bra att göra smoothies och sånt som är lite sött, även fast det inte är något socker i! :)

2008-04-14 @ 20:55:34
Postat av: jessica

har inte någon som peppar mig direkt, men jag ska tänka på det du skrev :D tack!

2008-04-14 @ 21:00:41
URL: http://jessecupcake.blogg.se
Postat av: sofia

jag skulle nog säga att du inte ska totalsluta med godiset :D det funkade iaf för mig när jag bestämde att jag fick bara äta godis på lördagar, och då för ca 20 kr. då har man nått att 'se fram emot' samtidigt som du kan vänja av dig ;D

2008-04-14 @ 21:32:45
Postat av: j.

om du skulle be om hjälp så skulle nog hur många som helst peppa dig! :)

2008-04-14 @ 21:41:42
Postat av: Anneli

jag vet att frukt inte är godis, men jag älskar och kan inte motstå fruktsallad! speciellt med kiwi :D det är gott.

2008-04-14 @ 21:49:05
Postat av: jessica

jag älskar oxå fruktsallad, men det är ett jäkla jobb att fixa ihop det bara :( hah

2008-04-14 @ 22:17:42
URL: http://jessecupcake.blogg.se
Postat av: -

ät äpplen! grrrrröna, sånna sura!
det hjälper faktiskt, fast jag brukar sätta i mig ett par tre äpplen i rad men bättre än godis!

2008-04-14 @ 23:11:03
URL: http://nej
Postat av: Mjau

Jag var så sjukt sockerberoende när jag gick i skolan, åt minst tre små anthon berg chokladkakor och en jolt om dagen. Och så vägde jag lite mer än vad jag kanske borde gjort.
Men en dag (efter att min kära moder kommenterat jackan som snart inte gick att få igen) så bestämde jag mig för att sluta.
Det är svårt i början, men det är bara i början som det är jobbigt, efter ett tag släpper suget och man vill inte längre ha sötsaker.
Ta en macka nästa gång, eller en frukt. Gå raska promenader och drick mycket vatten.
Kanel sägs minska på sockersuget också.
Inte för att du behöver gå ner i vikt, men minska på sockret borde alla göra.
Det förstör kroppen innefrån.
Lite för lång inlägg men jag är trött och blabklslasas.
Mjau

2008-04-16 @ 00:44:25

give me some love:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0