Dags att ta ställning, dags att rädda världen.

Jorden håller på att gå under i takt med att minutvisaren på klockan rör sig, och det är dags att göra något åt det! Temperaturer sjunker och stiger, det är vinter i april och höst i december, och visst är vi i Sverige vana vid en grådaskig sommar och blir mer än överlyckliga då stolen står högt i skyn, men det är inte bara positivt. Över storstäder ligger tunga moln med avgaser, de tidigare gigantiska isarna smälter - big deal, tänker vissa - vattennivån kommer att stiga, flera miljoner människor kommer att mista sina hem. Isbjörnar håller redan på att dö på grund av det, de är fast ute på stora oändliga hav och orkar inte simma utan drunknar. Vi i i-länder tänker inte tillräckligt mycket på miljön som vi borde, det är faktiskt vi som är de stora miljöbovarna. I u-länderna har alltid varit torka, men bristen på vatten växer sig bara större och större medan vi här hemma köper vatten på flaska och använder onödiga resurser. Det kommer inte att drabba oss värst - åh, vilken tur, kanske någon tänker, men flera miljoner människor kommer att dö, vare sig det är av vattenbrist, svält, naturkatastroferna som ökar i takt med koldioxidutsläppen, eller något annat ännu värre. 

Som om det inte vore nog i dagens läge, folk med sjukligt dåliga arbetsförhållanden, stora företag som betalar ut små löner, säljer sina produkter billigare än de som är producerade av invånarna i landet, coca cola som är billigare än vatten. Jag kan inte göra annat än att skämmas, makthavare som flyger sina privatplan överallt, George W Bush som minst sagt är dum i huvudet, och som får sitta på president-tronen i två perioder, jag är sjukt glad att det snart är val igen och att det förhoppningsvis blir en färgad eller en kvinna som tar över tronen efter den mer eller mindre efterblivna företrädaren, man kan bara hoppas att amerikanerna för en gång skull använder det som finns bakom pannan och inte röstar på en vit äldre man med vinst i sikte. Vi behöver en stark makthavare för USA, någon som kan ta viktiga beslut och göra rätt - någon som kan få alla att skriva på Kyoto-avtalet, någon som kan ta ställning och rädda världen. Trots allt är USA en av de två stormakterna som är skyldiga till att världen håller på att gå under, Kina gör väl inte heller sitt bästa. Jag är så arg på alla som har makten att göra något men som sitter med tummen i arslet och väntar på bättre tider. Det är dags att agera nu!

I smyg är jag miljöaktivist, jag är inte särskilt utbildad eller med i någon organisation - trots att jag kanske borde, med tanke på mitt engagemang. Ända sedan naturkunskapen i femman har jag varit som frälst, vår lärare predikade om miljöbilar och vi vann energispaningen med vår välarbetade plansch. Det har gått några år sedan dess, men mitt intresse för miljön brinner fortfarande. Jag har tjatat på både mamma och pappa om att de ska köpa en miljöbil - och det blir snart sant. Jag tjatar på att de ska släcka efter sig när de lämnar ett rum, och gör de inte det - så släcker jag och ger dem sedan en liten utskällning. Jag har sagt att de ska köpa kravmärkt och ekologiskt, producerat så nära som möjligt och mitt hjärta hoppade ett glädjeskutt när jag hörde på nyheterna att de ska börja klimatmärka mat - vi får väl se hur det fungerar. Vi sätter inte på diskmaskinen förrän den är full, samma med tvättmaskinen. Den enda som duschar lite för länge i familjen är jag, men jag försöker så gott det går. Alla burkar och flaskor blir pantade, och alla sopor, batterier, kartonger och diverse får ett tillfälligt hem på återvinningscentralen. Jag drar ut laddare som inte används och vi har laddningsbara batterier. Det finns så himla mycket som man kan göra, småsaker som inte tar speciellt mycket tid alls, men det är alldeles för få som faktiskt gör det. Det borde vara ett krav för alla människor att se Al Gore's film En Obekväm Sanning, vi måste få vuxna att öppna ögonen och vi unga måste bli mer engagerade. Makthavarna måste bli mer engagerade och ta ställning, alla partier borde ha miljö i fokus och inte vara såna kapitalister med sikte på pengar.

Det finns så mycket vi kan göra, mitt tips till er är att göra småsaker, släcka lampan när du lämnar rummet, låt inte vatten stå och rinna i onödan, åk buss istället för att bli skjutsad - eller om det är kort avstånd - gå eller cykla! Sluta köp vatten på flaska och lägg in en plastflaska i kylen med kranvatten. Släng skräp i papperskorgen! Många bäckar små. De flesta av oss lever som om vi skulle ha 3 jordklot till - men det har vi inte.

Det är dags att ta ställning, det är dags att rädda världen.


kommentarer
Postat av: Bea

Grejjen är bara att precis som efter varje istid, har det blivit varmare, vilket det är och har blivit nu, så jag tror i alla fall att tempetaturen kommer att sjunka med åren. MEN - om vi fortsätter med våra utsläpp kommer takten att öka, och ja - DÅ kommer kanske isen att smälta.

2008-04-26 @ 22:20:44
Postat av: Anonym

sjukt bra inlägg.

2008-04-26 @ 22:22:20
URL: http://copter.blogg.se
Postat av: jessica

till bea: självklart är det naturligt att det händer vissa saker, men att vissa förnekar att växthuseffekten och global uppvärmning skulle existera har ju inget annat än vakuum innanför pannbenet. man ser ju hur sjukt mycket sifforna har stigit sen bilarna uppfanns. och man ser ju effekterna redan nu som är katastrofala, tänk då om några år om vi inte tar till drastiska åtgärder.

2008-04-26 @ 22:36:09
URL: http://jessecupcake.blogg.se
Postat av: A

Du skriver klockrent och träffsäkert, och du har så jävla rätt.
En Obekväm Sanning öppnade verkligen mina ögon för vilka problem världen har med miljön, och vilka katastrofala följder vår överkonsumtion kommer få och redan har fått om vi inte ändrar på en hel del saker snabbt som satan.

2008-04-26 @ 23:53:15
URL: http://aadvertisingspace.blogg.se
Postat av: allo

kött är den största miljöboven. GO VEGAN!

http://klimathotet.net/

2008-04-27 @ 12:33:06

give me some love:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0