ett jävla ståhej för prinsessans bröllop

har inte sett något av det, har ju jobbat hela dagen.
men jag tycker att monarki är lagom gammalmodigt.
låt folket rösta fram en person som kan representera sverige.

vad är grejen med att man ska födas in i rikedom och kändisskap osv? särskilt när det handlar om något sånt här. det är inte så att kungen och hans familj gör ett bättre jobb än vad jag och min familj hade kunnat åstadkomma. hade inte behövt ha x antal slott och bilar och tjohejsan heller. hade varit billigare för skattebetalarna. så hade man ju kunnat betala sitt egna bröllop och folk kunde betala för bröllopspresenter ur egen ficka. jag hade varit rätt awesome som president över sverige, det får ni kanske se i framtiden.

men nä. nej till att ha titel endast för att man är född in i det. lite ska man väl ändå kämpa. jag är precis lika mycket värd som prinsessan. och som ett barn i kina. eller en eskimå. demokrati åt folket. jämställdhet och rättvisa, ta hand om varandra, satsa på sjukvården.. osv. utan hälsa är det svårt att få något gjort.

kommentarer
Postat av: pimpXprincess

Jag håller verkligen med! Synd att folk är så konservativa.

2010-06-20 @ 12:01:45
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: takai

tror inte att du hade sagt samma om du hade tittat <3

2010-06-20 @ 12:05:49
URL: http://takai.blogg.se/
Postat av: felicia

Alltså, det är ju tack vare kungen och drottningen som vi är i fred med iprincip alla länder. INGEN annan gör så mycket statsbesök osv som dom, eller rättare sagt, ingen annan gör det överhuvudtaget.

Och att staten betalade deras bröllop är rätt fånigt men staten betalar tex. det dubbla för typ någon bilshow, bara för att locka turister så att resturanger och hotell går bättre. Men ja, dom får löjligt mycket pengar bara för att dom är födda i "rätt" släkt.

2010-06-20 @ 13:55:56
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

Bra inlägg!

2010-06-20 @ 17:39:16
URL: http://tjelsi.com
Postat av: ellinor

Vid ett byte till republik kommer kungen fortfarande vara kung och ha samma roll som idag men vi kommer ha ett annat styrsätt än regeringen.

2010-06-20 @ 18:06:54
Postat av: M

Helt rätt sagt! Skrota monarkin.

Kungen ensam har en förmögenhet på 300 miljoner kronor, han får EU bidrag för jordbruk som han inte ens själv sköter om, han har straffrättslig immunitet (jag tror inte att han skulle göra något brott i vilket fall men ur ett etiskt perspektiv så är det ju fel att han inte kan bli straffad för sina brott men att andra kan det). Och vad gör han för landet? Ingenting! Förutom att "visa upp landet Sverige", men give me a break, länder utan monarki klarar sig hur bra som hellst med att "visa upp sig" utan någon kungafamilj.



Dessutom får vi inte glömma att våran egna kungafamilj har ett förflutet med nazismen då bland annat Gustav V hyllade nazismen och Nazityskland samtidigt som han bjöd in naziledare till slottet under andra världskriget..

2010-06-20 @ 20:32:38
Postat av: M

Och ett svar till Takai: Jag är emot monarkin, men jag kollade lite på bröllopet för man måste ju veta vad det är man kritiserar. Och jag är fortfarande, om inte mer, emot allt detta efter att jag såg bröllopet. Jag är inte heller ensam. Stödet för monarkin har minskat efter all hysteri om bröllopet.

2010-06-20 @ 20:35:03
Postat av: mari

jag förstår verkligen inte hur man resonerar sig fram till att monarki är odemokratiskt. en monark har från födseln fostrats till att företräda folket, sköta sina uppgifter etc. utan att ta politisk ställning, till skillnad från en maktdriven minister gone statschef vars uppgift de facto är att påverka folkviljan. folk röstar fram presidenter utifrån den politik de bedriver, en monark står över allt politiskt djävulstyg. hitler var demokratiskt vald! de stabilaste och mest demokratiska länderna i europa är monarkier!



det är inte kungens uppgift att se till att grundläggande fri- och rättigheter som jämställdhet, rättvisa och sjukvård tillgodoses. det ankommer på det allmänna, dvs regering, domstolar, förvaltning.



hovet sätter sverige på kartan på ett sätt som andra representanter inte gör. kungliheterna reser världen runt inte bara för att möta andra statschefer utan också för välgörenhet. den publicitet hovet ger sverige kommer vanlig PR aldrig i närheten av, vilket öppnar fler affärsmöjligheter. de ekonomiska fördelarna med monarkin är betydligt större än de 20 kr/år skattebetalarna lägger ut. jag vet inte vad republiker i allmänhet kostar men den finska presidentstabens driftkostnader är dubbelt större än det svenska kungahuset, för att inte tala om valkampanjer etc. som fullkomligt slukar pengar. alla talar om kostnaderna, men kom för allt i världen också ihåg vinsterna! att avskaffa monarkin för att spara pengar är som att sluta skicka idrottare till OS. det kostar och det är gammalt.



de ekonomiska och demokratiska frågorna är inget annat än dåliga ursäkter.

2010-06-20 @ 21:01:04
Postat av: mari

jag vill dessutom uttrycka min tvivel för att stödet skulle ha minskat efter bröllopet, snarare är det så att flera har tagit ställning då det har blivit aktuellt.

2010-06-20 @ 21:02:32
Postat av: meow

alltså, jag förstår verkligen varför folk är emot monarkin.. jag har många delade meningar. Men jag tycker faktiskt inte att en person som representerar ett land ska vara partisk vilket det skulle bli om vi hade republik. Tänk om det var Fredrik Reinfeldt som var vår president nu? Okej vi vet ju att Kungafamiljen säkerligen är moderater men det är ju inget som är "officiellt" eftersom de ska vara opartiska.

2010-06-20 @ 23:40:17
URL: http://citizenbird.tumblr.com
Postat av: M

mari: dina ekonomiska argument visar på varför det just är svenska kapitalistklassen som är för monarkin. man vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt hela tiden. intressant att du nämnde att finlands kostnader är dubbelt så stora.. visst det kanske stämmer, men i sverige varslas det fler människor på jobben än i finland och här är nedskärningarna större än någonsin. I det här fallet så har finland bättre vinster än sverige.



Kungen har dessutom försvarat diktaturen i Brunei och gått ut och sagt att det kan vara bättre att leva i en diktatur än i ett demokratiskt samhälle. Kan tyckas lite paradoxalt eftersom monarkin "är demokratisk".

2010-06-21 @ 01:26:56
Postat av: mari

varför ska man inte sträva efter till att tjäna pengar? det är bara löjligt att affärslivet ska missgynnas för att man inte gillar monarki. ekonomisk blomstring i landet gynnar alla och har inget med kapitalism att göra.

en diskussion om vilket land som har det sämre just nu är inte relevant, det var var republikers driftkostnader jag syftade på.



vad beträffar brunei är jag inte insatt men efter lite research fick jag för mig att det var utrikesdepartementets ord och inte kungens. kanske är det jag som är lättlurad så jag låter det vara okommenterat.



sverige är världens mest demokratiska land enligt demokratiindex. vad en tänkande, skäligen upplyst person borde dra för slutsats verkar självklart..

2010-06-21 @ 07:20:22
Postat av: Anonym

Bröllopet var verkligen fint tycker jag.

2010-06-21 @ 11:26:58
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: M

mari: jo, men vilka är det som tjänar på detta då? inte är det alla låginkomsttagande i vårat land, inte är det alla skolor och bibliotek som hotas att stängas ner (och stängs ner) varje år, inte är det alla arbetare som sparkas varje år. det är möjligtvis bara kungafamiljen själv och alla stora företagen med de höginkomstagna som tjänar på det. Visst, det är bra att tjäna pengar, men de sociala behoven måste gynnas lika mycket vilket det inte gör i detta kapitalistiska samhälle vi lever i.



och jo, det är kungens egna ord angående Brunei.



Jaja. orkar inte diskutera detta mer :) tack för mig och för en trevlig diskussion.

2010-06-21 @ 13:20:45
Postat av: ina

Äh, man borde vara glad över att Sveriges KRONprinsessa har gift sig istället.

2010-06-21 @ 19:17:18
URL: http://ssbsw.blogg.se/
Postat av: mari

tack detsamma, glad att det är nån som åtminstone tänker!

2010-06-21 @ 20:45:57

give me some love:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0