pälsindustrin och dess djurplågeri måste stoppas

jag sitter här och gråter. det gör så ont.
jag förstår inte hur människor kan vara så hjärtlösa.

hur kan man med gott samvete skära upp ett djur och flå den, samtidigt som den ligger och sprattlar på grund av all smärta? hur kan man tycka att det är okej att behandla djur som om det vore något utan värde? hur kan man kasta runt djur hur som helst och med all sin kraft slå djuret i marken eller trampa på dem och inte ha problem med att sova på nätterna? jag förstår verkligen inte. jag förstår inte hur man kan stödja något så avskyvärt.

jag har dåligt samvete för att min jacka är av äkta skinn. jag har i viss mån dåligt samvete för att jag äter kyckling, griskött och nötkött försöker jag undvika, men jag vet att det köttet vi köper är svenskt och äggen är från frigående höns och att det är ekologiskt. men päls. det skulle jag aldrig kunna ha på mig. jag skulle aldrig kunna dra på mig en jacka eller en mössa av äkta päls, hur snyggt jag än tyckte att det var. jag skulle inte kunna bära den utan att skämmas för människorasen och dess brutalitet. jag är mot all form av djurplågeri. och jag förstår inte hur en människa som är aktivt delaktig i det kan leva med sig själv.

om livet var rättvist, hade jag gärna sett de personer i fråga, bli flådda levande. jag hade velat se dem och deras smärta när någon skär upp deras mage. när någon stampar på deras huvud. när någon långsamt drar ut på deras död och låter dem uppleva det som djuren fått uppleva. då skulle det vara rättvist. jag anser att de har inte någon rätt att ens existera.

jag är uppvuxen med hundar, jag har alltid haft minst en hund i huset. och det finns ingenting jag älskar mer på jorden. djur i allmänhet har alltid varit något jag brytt mig om. att djur ska ha rättigheter är en självklarhet för mig. det är inte acceptabelt att föda upp djur i syfte att de en dag ska sluta upp på någon rikemanskärrings huvud. det är inte acceptabelt att låta djur bli någon form av materialistisk "must-have" på grund av människors fåfänga. det finns inte en enda försvarbar argument. djur kan inte leva i frihet när dem lever i en bur.

rekommenderar alla att se videon, mest för att man faktiskt måste se det med egna ögon för att förstå att det faktiskt händer. men blir ni lätt äcklade av blod och tortyr med mera, så ska ni nog undvika den.


PETA kan man hitta fler filmer och information
och det finns en del på youtube med

kommentarer
Postat av: Anonym

Åh du har så rätt!

Människan är så himla dum i huvudet som ens klarar av att göra sånna grejer.

Detta påminner mig bara mer och mer om hur glad jag är att jag slängde alla mina skinn kläder m.m och gick och blev vegetarian. Men mycket mer krävs för att få dom att sluta...

2008-12-08 @ 21:45:49
URL: http://najsibo.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag håller med! du tog orden ur min mun kan man säga.

2008-12-08 @ 22:21:44
Postat av: RoZ

Jag håller med dig 100%, jag håller mig helst undan kött så gott jag kan. Päls skulle jag aldrig sätta på mig, jag har alltid haft hund och andra husdjur och kan inte ens ha lite sympati för de människor som flår och misshandlar djur. Djur är värda så mycket mer, de har känslor precis som vi.

Jag skulle ha kikat på videon om jag kunde, men jag har kollat på liknande förut och jag mår riktigt dåligt av dem. Skäms över mänskligheten.

2008-12-08 @ 22:26:39
URL: http://tear0fice.blogg.se/
Postat av: Anonym

"jag är mot all form av djurplågeri. och jag förstår inte hur en människa som är aktivt delaktig i det kan leva med sig själv."



du ser väl dubbelmoralen litegrann? det räcker inte att du har dåligt samvete, du får ju göra något åt det. det är lika mycket djurplågeri med kött och skinn.

2008-12-08 @ 23:10:34
Postat av: Amanda

Frigående höns kan vara lika med 100 höns på en kvadratmeter berättade en bondekompis till mig.

Så det kan man inte riktigt lita på.

2008-12-09 @ 13:58:15
URL: http://fjantigt.webblogg.se/
Postat av: jessica

oj :/ det är meningen att man ska kunna lita på såna saker ju. så att man kan ta bättre beslut osv.

2008-12-09 @ 14:21:53
URL: http://jessecupcake.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med den fjärde kommentaren. vad gör du själv för att förbättra situationen? hur noga är du med att dina skönhetsprodukter inte är djurtestade? att dina täcken, kuddar och ytterkläder inte är fullproppade med fågelfjädrar? att dina skor, väskor och kläder inte är gjorda på läder/skinn?

att gå runt med en skinnjacka är precis samma sak som att gå runt med en pälsjacka. materialet har slitits loss från djuret på ungefär samma sätt och man kan tydligt se vad det kommer ifrån.

å andra sidan så är det ju bra att du är ett steg i rätt riktning, men klaga inte på andra om du är likadan själv.

2008-12-09 @ 14:31:12
Postat av: Anonym

pageid=33%2C7420273&dad=portal&schema=PORTAL" rel="nofollow">http://www.djurensratt.se/portal/page?pageid=33,7420273&dad=portal&schema=PORTAL



Där kan du se exakt villka ägg som är från "frigående" och vilka som verkligen är från frigående. =)

2008-12-09 @ 18:17:24
URL: http://najsibo.blogg.se/
Postat av: jessica

kommer inte in på länken :/

2008-12-09 @ 19:36:16
URL: http://jessecupcake.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är inte ett dugt humant att bli vegeterian. Eftersom då blir det mindre lönsamt för bönder att föda upp kossor (och kossor är inga keldjur man köper för skojs skull som hundar och katter utan ett boskap) detta gör att ingen kommer välja att ha kor på sin gård eftersom det inte är lönsamt (bara mjölk ger inte tillräckligt mycket pengar) så då måste fler kossor ändå dö, vilket gör att kor blir en "bristvara" i sverige. Så då har du utrotat korna från sverige, och hur många djur hjälpte du då? Samma sak med jakt, skjuter vi inga älgar och rådjur pga att vi ska vara så "snälla mot djuren" kommer fler djur skadas eller dö i trafikolyckor och antagligen lida mer än om de fått ett skott i pannan. Eftersom älgbeståndet ökar kommer skogar dö (älgar och rådjur gnager av barken på träden och dödar därför trädet) och fler skogar kommer utrotas. Och det är redan en bristvara på frisk luft som just skogarna producerar. Samtidigt kommer ton kött ligga och ruttna någonstans och mat som skulle kunna mätta sverige går till spillor. Grattis. En annan följd av detta är att bönder inte längre vill jobba på en bondgård för det kostar så mycket, utan arbetslösheten ökar. Och i denna lågkonjuktur är det tillräckligt svårt att hitta jobb för ungdomar. Samtidigt måste mer bönor odlas, och eftersom vi inte är så varmt klimat måste vi på vintern importera dessa varor, och då ökar utsläppen av koldioxid. Vegeterian låter kanske bra på pappret, men hur bra låter det nu?

2008-12-11 @ 00:20:34
Postat av: Anonym

pageid=33%2C7420273&dad=portal&schema=PORTAL" rel="nofollow">http://www.djurensratt.se/portal/page?pageid=33,7420273&dad=portal&schema=PORTAL



hm nu då?

2008-12-11 @ 17:41:07
Postat av: Anonym

pageid=33%2C7420273&dad=portal&schema=PORTAL" rel="nofollow">http://www.djurensratt.se/portal/page?pageid=33,7420273&dad=portal&schema=PORTAL

2008-12-11 @ 17:43:13
Postat av: Anonym

äh >.<

2008-12-11 @ 17:44:18
Postat av: Elin

Jag blir äcklad. Skrek saker jag inte visste att jag hade inom mig när jag såg den här videon. Fy fan vad äckligt stört. Sånt här gör att man skämms över att vara människa. Blickarna som djuren har där i burarna, alltså, de kommer jag inte kunna släppa. Helvete vad sur jag är. Jag vill slå de människorna så hårt så att deras mormor fan får blåmärken.

2008-12-12 @ 20:54:47
Postat av: Anonym

du är ju för fan blåst. hej dubbelmoral? ät inte kyckling då? var det inte du som var emot ALL FORM av djurplågeri? dåså. sluta äta all kött, det är kycklingarna som lider mest om du inte visste det. kasta din jävla skinnjacka. sluta klaga om du inte ens gör någonting åt det.

2009-03-15 @ 02:38:40
Postat av: Celine :)

Skriv gärna på mot päls:



http://www.emot.se/namnlistor/71/



PS. Försök att få så många andra som möjligt att skriva på ;)

2009-09-17 @ 15:57:33
URL: http://celine.bloggsida.se/

give me some love:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0